Psychologisch feit: het vaker blootstellen van je brein aan een stimulans maakt die stimulans prettiger. Herkenning is fijn. Dat is niet alleen fijn voor makers van vaatwastabletten en vieze hamburgers. Het is ook fijn voor jou als schrijver van offertes.
De strekking van het bericht hoeft, getuige al die irritante reclames, niet per se leuk te zijn. Maar het helpt natuurlijk wel als het contactmoment prettig is. Het uitbrengen van een offerte is een prettig contactmoment: je gaat een mooie samenwerking aan, en je hebt je ingeleefd in wat je klant wil en daarvoor een voorstel op maat gemaakt. Maar daarmee ben je nog niet klaar.
De contactmomenten eromheen tellen ook mee: het eerste gesprek natuurlijk, maar ook de opvolging van die offerte. Ieder opvolgmoment is een moment waarop jouw klant zich blootstelt aan jouw merk, en daar dus een emotionele band mee opbouwt. Denk dus niet: ‘ik ga niet opdringerig zijn, en wacht die reactie wel af’. Bel even na, of liever, spreek met je klant af om de offerte door te nemen. En laat regelmatig van je horen. Vraag niet om de koop. Stuur liever een relevant nieuwsbericht door, deel een idee over de klus die je in met hen wil gaan doen – hou het luchtig.
Je valt een klant niet lastig. Je gaat ongelooflijk veel waarde leveren voor die klant, en die klant is op zoek naar een oplossing voor haar probleem. Go for it.