Er is geen reden om niet direct met AI te beginnen als je aanbestedingen of offertes schrijft. Hieronder vind je een aantal praktische tips waarmee jij tijd bespaart, de kwaliteit verhoogt van je output en je slagingspercentage opkrikt:

📚 Lees meer

Lees vooral ook ons uitgebreidere blog Iedereen een eigen AI-minion op Frankwatching met nog meer tips over hoe je je AI-minion inzet om te helpen bij specialistische en repetitieve taken.

  • Hoe aardiger en menselijker je communiceert met je AI-assistent, hoe beter het resultaat is wat je terugkrijgt. Beschouw je AI-assistent als een gelijkwaardige teamgenoot. Stel gerichte vragen, luister en leer van de reacties.
  • Zet gespreknotities, jaarverslagen, doelgroep analyse, communicatieplan en andere aanvullende documentatie in om beter te analyseren en een concept uit te laten werken. Hiermee geef je AI input wat bijdraagt aan kwalitatief betere output.
  • Lever je best scorende inschrijvingen aan bij je AI-assistent. Je voorkomt hiermee dat ieder tenderteamlid een halve tot een hele dag per week zoekt naar wat ze eerder hebben gelezen of geschreven om her te gebruiken. Je AI-assistent heeft het zo gevonden en gebruikt dit voor de volgende inschrijvingen.
  • Laat je AI-assistent onderdelen voor je offerte schijven. Geef daarbij altijd aan voor welk doel je de tekst schrijft en in welke stijl je de tekst geschreven wil hebben, – formeel of informeel bijvoorbeeld. Geef een voorbeeld mee van een tekst waarvan de stijl je aanspreekt en vraag of ze in deze stijl je offerte wil schrijven.
  • Een stapje verder ga je met de temperatuur in ChatGPT. Vraag eens of ChatGPT een tekst wil herschrijven met de temperatuur ingesteld op 1. Dan krijg je een meer creatief en gedurfde tekst terug. Wil je juist een veiligere tekst? Dan laat je de temperatuur zakken naar 0. Varieer hiermee tot je de juiste toon hebt gevonden.
  • ‘Kill your darlings’ is niet meer aan jou. Laat onderdelen inkorten door je AI-assistent wanneer er gevraagd wordt om iets in een maximaal aantal pagina’s te omschrijven.
  • De kennis van menselijke experts binnen de organisatie zijn waardevol om de prestaties van je AI-assistent te verbeteren. Grote tech bedrijven doen dat al om bijvoorbeeld de generieke kantoormedewerker en hun marketingafdeling te ondersteunen. Zet AI domein specifiek in voor voordeel op langere termijn.

Hoe sneller je er nu mee aan de slag gaat en de organisatie het domein specifiek aanleert, hoe sneller je voordeel hebt op de langere termijn. Net zoals met de natuur!

Er is geen reden om er niet direct mee te beginnen, want je bent altijd efficiënter. Dankzij AI inkoopteams neemt het aantal aanbestedingen dat in de markt wordt gezet nu al toe. Ook inkoopteams pakken er hun voordeel mee. En als jij efficiënter inschrijft, ben je in de gelegenheid aan meerdere tenders deel te nemen.

Luister ook De Offerte Podcast podcast die Thijs en Saskia opnamen met Fedor Klinkenberg. Edwin is AI goeroe die samen met ChatGPT het boek “The personality Economy” schreef.