Erop en erover.
Alle wielrenners onder ons kennen de term:
bij het inhalen van de tegenstander blijf je niet in het wiel zitten, maar rij je direct hard door.
Daar heb je mentaliteit voor nodig. Doorzettingsvermogen. Erop en erover.
Dat is precies wat je ook in sales nodig hebt.
In de wereld van sales kunnen we veel leren van andere disciplines. De mentaliteit die je ontwikkelt tijdens het wielrennen is van grote waarde in een salestraject. Wielrennen – en iedere andere sport – helpt je om je hoofd leeg te maken, positiever in het leven te staan én het maakt je creatiever. En verkopen is zonder twijfel een creatief vak.
Voorsprong op het peloton
Bij wielrennen draait alles om het behalen van voorsprong op het peloton. Dat geldt ook voor verkopers. In de saleswereld denk je altijd na over hoe je je onderscheidt van het peloton van concurrenten. Persoonlijk contact – daar is ie weer – is essentieel.
💡 Het zit hem in de gewone dingen, ongewoon goed doen.
Zorg dat je klant je leuk vindt en je vertrouwt. Schrijf actief en persoonlijk en laat letterlijke woorden vanuit je gesprek terugkomen in je offerte. Laat zien dat je luistert en echt wil helpen. Een gelikte offerte die er visueel perfect uitziet is daarbij geen overbodige luxe. Offertesoftware helpt je daarbij.
Waardevolle overwinning
Hoe epischer de rit, hoe waardevoller de overwinning. Dit geldt zowel voor wielrennen als voor je salestraject. Op het moment zelf vervloek je jezelf misschien, maar als je eenmaal over de helft bent en de top in zicht komt, krijg je energie en ga je ervoor. Pas dit toe in je salestraject: houd vol en blijf positief.
Hoe je denkt, voelt en handelt, maakt het verschil. Visualiseer die overwinning! Door positief te denken en te praten, geef je jezelf een boost die je meeneemt in je gesprekken. Zelfs in je offertes is het belangrijk om actieve, positieve taal te gebruiken. Gebruik tegenwoordige tijd en vermijd zinnen met “worden”. Niemand wil een offerte lezen die klinkt als een bureaucratisch rapport, toch?
💡 Geef ook je bestandsnaam een naam die je klant niet zomaar vergeet.
Bedenk iets creatiefs: offeryoucantrefuse.pdf of omdatjehetbestewilvoorjouwbedrijf.pdf. Nog beter is iets waar jullie het over gehad hebben tijdens het gesprek. Daarmee onderscheid je je dus al op bestandsnaam, want de overige offertes heten: Voorstel20092025.pdf. It’s all in the details.
Mensen houden van mensen. Maak mensen blij, laat ze lachen, en zorg dat ze met een glimlach aan je denken. Op de lange termijn bouw je hiermee sterke zakelijke relaties op. Emoties en gevoelens zijn je geheime wapen. Je wilt dat klanten je leuk vinden, je grappig vinden en zich op hun gemak voelen. Dan komt die gunfactor vanzelf naar je toe.