Net zoals je met zorg je bloemstukken en arrangementen samenstelt is het belangrijk om je offertes op een professionele en aantrekkelijke manier te presenteren. In dit blog vind je tips speciaal voor het maken van overtuigende en onderscheidende offertes als bloemist.

🌼 Je offerte is als een bloemstuk

Als bloemist weet je dat de presentatie cruciaal is. Niet alleen in je bloemwerk, maar ook in je offertes. Het ligt er natuurlijk heel erg aan of het gaat om een zakelijk abonnement, relatiegeschenken of over de aankleding van een event hoe de invulling van je offerte eruit ziet.

Voor alle drie geldt: beeld verkoopt meer dan duizend woorden. Laat daarom altijd je unieke stijl en creativiteit zien door je offerte visueel aantrekkelijk te maken en in lijn met je identiteit te brengen.

💐 Tip

Laat professionele foto’s maken van je bloemstukken die bij verschillende klanten staan te shinen. Of stuur een fotograaf naar je events om je stijl vast te leggen. Met deze foto’s laat je letterlijk zien waar jij goed in bent.

Gebruik icoontjes en illustraties voor de verschillende bloemopties en prijspakketten om de keuzemogelijkheden van de klant te vergemakkelijken. Laat met professionele foto’s zien welke stijlen je aanbiedt, zodat de klant op basis van deze foto’s exact weet wat hij kan verwachten.

✍️ Schrijf met passie

Hou de toon van je offerte persoonlijk en gepassioneerd, net zoals je met je klanten praat in de winkel. Gebruik een taal die past bij de sfeer van je bloemwerk en vermijd vaktaal die je klanten mogelijk niet begrijpen. Maak je gebruik van bloemennamen? De lezer heeft vaak geen idee welke bloemen je bedoelt. Laat dan altijd zien met een foto over welke bloemen je het hebt.

🌸 Wat krijgt de klant?

Leg altijd uit welke bloemen je gebruikt en hoe je de wensen van je klanten vertaalt naar prachtige arrangementen. Klein en intiem, klassiek of groots en spectaculair. Laat je ontwerpstijl zien en geef een gedetailleerde beschrijving van je diensten. In het geval van een bloemen abonnement vertel je:

  • welke keuzes er zijn wat betreft de groottes van de boekketten;
  • welke keuzes er zijn qua stijl van de boekketten, zoals bijvoorbeeld een plukboeket;
  • over de mogelijkheden qua bezorgen, plaatsen en het meenemen van de oude boeketten;
  • over de mogelijkheden qua frequentie en verzorging; en
  • natuurlijk over wat het gaat kosten.

Gaat het om de aankleding van een evenement, dan vertel je:

  • wat je met elkaar hebt besproken tijdens je gesprek;
  • exact hoeveel bloemstukken je gaat leveren;
  • over hoe de bloemstukken worden geplaatst en welke materialen je erbij levert;
  • over hoe de bloemstukken na afloop weer worden opgehaald;
  • wat er met de bloemstukken gebeurt na afloop;
  • welke extra services en mogelijkheden je nog meer biedt; en
  • natuurlijk over wat het gaat kosten.

Met offerte software maak je voor de verschillende diensten die je biedt een template die je telkens opnieuw hergebruikt. Dat betekent: één keer inrichten en daar heel veel profijt van hebben.

🎉 Voeg een persoonlijke touch toe

Maak je offerte altijd persoonlijk door de naam van de klant te gebruiken en specifieke wensen en voorkeuren te benoemen die tijdens jullie gesprek zijn besproken. Dit laat zien dat je goed hebt geluisterd. Dat wordt gewaardeerd.

Schrijf bijvoorbeeld: Janneke en ik bespraken vorige week tijdens een kopje koffie bij Villa Kakelbont jullie plannen voor het salescongres. Jullie organiseren een salescongres voor 1000 bezoekers. Jullie zorgen voor de mannen in pak. Wij voor de kleur en levendigheid met bloemen. Zo houden we elkaar lekker in balans 😉

Of: Er wordt hard gewerkt op jullie afdeling. De bureaus en computers domineren de ruimte. Marieke en Joshua vroegen mij of we de ruimte ‘alsjeblieft willen opfleuren’. Wij brengen kleur, leven en zuurstof in jullie ruimte met bloemen en planten. Let maar eens op: jullie worden er nog efficiënter door ook 😉

Lees ook ons blog: Menselijkheid in offertes.

💰 Duidelijkheid over kosten

Als het gaat om abonnementen dan gaan klanten vergelijken. Ook voor het aankleden van evenementen worden er vaak meerdere offertes opgevraagd. Zorg er altijd voor dat je duidelijk bent over de kosten. Transparantie helpt klanten bij het nemen van een beslissing en voorkomt verrassingen achteraf. Geef een gedetailleerd overzicht van de kosten, inclusief verschillende opties en prijsklassen. Dan heeft de klant nog wat te kiezen ook.

💌 Ja. Ik wil!

Maak het zo makkelijk mogelijk voor je klant om de offerte te ondertekenen. Met digitale handtekeningen scheelt dat een heleboel print- en scanwerk. Offerte software is helemaal makkelijk. Met een druk op de knop en een digitale handtekening is de opdracht beklonken en is het overzicht met je omzet direct bijgewerkt.

Maak je geen gebruik van offerte software? Sluit je offerte altijd af met een duidelijke call-to-action, zoals het verzoek om contact op te nemen voor verdere vragen of om de opdracht te bevestigen. Creëer een gevoel van urgentie en geef aan hoe lang de offerte geldig is.

Wil je de offerte opvolgen met een gesprek?

Verlaag dan de drempel. Voeg een Calendly-link of andere software toe, zodat de klant direct een afspraak met je kan plannen. Calendly kan eenvoudig worden gesynchroniseerd met je agenda in Google of Microsoft.

Offerte maken als bloemist

Met deze tips kun je als bloemist offertes maken die niet alleen professioneel zijn, maar ook je creatieve vakmanschap en klantgerichtheid laten zien. Gebruik de kracht van offerte software om het proces efficiënt te maken en om ervoor te zorgen dat je offerte er op elk scherm goed uitziet.

We hebben alvast een voorbeeldofferte voor bloemisten voor je klaargezet. Gebruik hem vooral, zodat jij meer tijd kan besteden aan het creëren van mooie bloemstukken. Heb je zelf nog tips voor het opstellen van offertes? Laat het ons weten via support@offri.nl.