Elke 2 jaar hebben we een hype te pakken.

Een hype waarvan we denken dat het de hele wereld op zijn kop zet.

ChatGPT – een chatbot met kunstmatige intelligentie (AI) – is nét zo’n trend.

Een gamechanger.

ChatGPT stuurt namelijk alle tekstschrijvers de laan uit!

Of zorgt het juist voor werkgelegenheid?

Als het om offertes gaat, geloven wij er niet in dat ChatGPT ons werk gaat overnemen. In je offerte wil je je namelijk onderscheiden met een originele tekst. Laat je dat door ChatGPT doen, dan komt er eenheidsworst uit, waarmee je het verschil niet gaat maken en op de grote stapel beland.

ChatGPT kan ons wel helpen.

Zoals een penceel een schilder helpt met zijn schilderij.

Een tool.

Een tool die je helpt sneller teksten te schrijven. Je moet alleen we de juiste verzoeken indienen. Het blijft een machine die je moet vertellen wat je wil. Dus.. moet je de juiste prompts – input – geven aan de chatbot, zodat de chatbot begrijpt wat jij er als resultaat uit wil hebben.

En het is een kunst om de juiste prompts te schrijven en het algoritme te trainen, zodat je teksten in de gewenste stijl kan produceren. Een vak.

Daar volg je tegenwoordig allerlei trainingen voor.

Iets met juist meer werkgelegenheid ;P.

En dan nog is de menselijke creativiteit onmisbaar als je een uniek verhaal wil schrijven en de lezer wil prikkelen. Focus je daarbij vooral op de menselijke psychologie, die is namelijk niet zo trendgevoelig en lekker constant!

 

Thijs en Saskia hebben het met Christ Coolen over de inzet van AI voor het schrijven van conversiegerichte teksten, waarbij Christ aangeeft dat we overschatten dat de chatbot alles uit handen neemt.