Je offerte is klaar.
Je drukt op de printknop.
Maakt 5 kopietjes.
Nietje erin en hup de auto in om de offerte naar je klant te brengen om te bespreken.
Je collega rijdt zelf, want zij gaat na de afspraak direct door naar huis.
Er schuiven 5 man aan.
Shit, nu heb je zelf geen kopie meer waar je lekker je aantekeningen op kan maken.
Kom op. Het is 2023. Eigenlijk kan dit met goed fatsoen niet meer.
Zo kan het ook:
Nog een paar video’s erin met referenties en…
Je offerte is klaar.
Je drukt op de verzendknop.
Het eerste wat je klant ziet is een video waarin je vertelt dat je de duurzaamste leverancier van Nederland wil worden en hij daarom de offerte online ontvangt en makkelijk kan delen met collega’s en stakeholders. Geen verspillende PDF’s die door 20 man in de organisatie wordt geprint. Iets wat perfect aansluit bij hun eigen visie en missie.
Natuurlijk bel je je contactpersoon en plan je een videocall om de offerte te bespreken.
Hoeveel papier, ritjes en reistijd hebben we uitgespaard?
Dat klinkt meer als 2023.
Natuurlijk is fysiek bij elkaar komen waardevol. Waardevol voor het opbouwen van een vertrouwensrelatie. Waardevol, omdat klanten dit waardevol vinden. Waardevol omdat we het zo gewend zijn. Klanten ervaren het alsof je meer moeite hebt gedaan. Maar moeite doen, doe je niet alleen door fysiek langs te gaan. Juist het luisteren en heel bewust en goed doorvragen. Waar staat de klant en wat heeft de klant nodig. Het inleven in de klant. Daar zit heel veel waardering in.
Filter altijd eerst of je wel écht langs moet komen. Vraag door, schat in, kwalificeer je lead. Het hangt natuurlijk ook af van het product of de dienst, maar als je zonnepanelen verkoopt, kun je prima met een toegestuurde foto uit de voeten. Je hoeft niet meer te printen, je hoeft niet meer fysiek bij elkaar – of de koerier – langs te gaan om handtekeningen op te halen. En alles is direct goed geadministreerd.
Het enige wat je doet als verkoper is wat je altijd al doet, alleen dan duurzamer. Duurzamer met je tijd. Duurzamer voor het milieu.