Vraagt de klant om korting?
Heel goed.
Dit is je kans.
Nooit in meegaan!
Het lijkt de makkelijkste oplossing, maar het geeft een verkeerde indruk over de waarde van je diensten.
Je klant geeft met dit verzoek namelijk aan interesse (koopintentie) te hebben, maar is nog niet volledig overtuigd van je prijs in je offerte. Dit biedt je de kans om de waarde van je diensten opnieuw te benadrukken. Leg uit waarom je prijs eerlijk is en welke voordelen jouw diensten bieden. Dit helpt je om de discussie te verplaatsen van kosten naar de unieke voordelen van jouw diensten.
Richt je – in plaats van het herhalen van de vraag om korting – op het uitleggen van de waarde die je levert. Vraag de klant naar wat hij, naast de prijs, nog meer belangrijk vindt. Dit helpt je om de discussie te verplaatsen van kosten naar de voordelen van jouw diensten. Met deze technieken kun je klanten overtuigen van de waarde van je diensten zonder concessies te doen aan je prijs in je offerte. Het belangrijkste is om altijd transparant en zelfverzekerd te blijven over wat je aanbiedt.
👍 Gebruik de ‘ja-flow’ om jouw klant te laten realiseren dat jouw aanbod waardevol is. Stel vragen die hen uiteindelijk laten instemmen met de voordelen die je biedt. Zoals: “Ik begrijp dat de prijs belangrijk voor je is, maar heb je het gevoel dat je waar voor je geld krijgt? Denk je dat onze werkwijze een goede kans van slagen biedt?” Door deze vragen te stellen en de klant meerdere keren ‘ja’ te laten zeggen, realiseren ze zich dat jouw aanbod de juiste keuze is.
🍔 Of gebruik de hamburgertechniek om ervoor te zorgen dat jouw reactie positief wordt opgevat door de ontvanger. Je begint met iets positiefs (de voordelen), in het midden zit het pijnpunt (de prijs) en je eindigt positief met wat je allemaal voor de klant gaat doen.
Mijn klant is koppig
Als de klant blijft aandringen op een lagere prijs in je offerte, overweeg dan alternatieven zoals het aanbieden van extra promotie, via je website, socials, reviews, portfolio of advertenties. Dit voegt waarde toe zonder je prijs te verlagen.
Blijft de prijs echt een struikelblok? Overweg dan om de klant te laten gaan. Vaak is dit geen goed teken voor een fijne samenwerking. Het is beter om tijd en energie te besteden aan klanten die jouw diensten waarderen en bereid zijn de juiste prijs te betalen.