Een complimentje. Zo makkelijk om te geven, alleen, het zit niet echt in onze volksaard. In dat kader werd Nationale Complimentendag bedacht, ieder jaar op 1 maart. Maar Offri-gebruikers doen dat anders. Voor ons is het iedere dag complimentendag.
Want het geven van een welgemeend compliment kan leiden tot betere verkoopresultaten. Psychologische factoren spelen daarin een belangrijke rol. Maar wie heeft nou de tijd om dat allemaal uit te zoeken?
Nou, Daniëlle de Jonge dus, onze redder in de verkoopjungle. Ze pleit voor het geven van complimenten als onderdeel van mens-tot-mens verkopen. Maar let op: het compliment moet oprecht zijn en aansluiten bij de persoonlijke behoeften van je klant. Als je het goed doet zal de klant zich gewaardeerd voelen en zich positief associëren met je merk – we bespraken het met haar in de Offerte Podcast.
Investeer tijd om je in te leven in je klant, om uit te zoeken wat je klant beweegt. Het klinkt misschien tijdrovend, maar het maakt je werk zoveel effectiever als je daarom een betere connectie kan maken. Als je klanten zich gehoord voelen, zullen ze eerder geneigd zijn om met je in zee te gaan.
En ook als het niet meteen een opdracht wordt – dan heb je je verdiept in de mensen om je heen, en heb je hen een goed gevoel gegeven. Is de wereld hoe dan ook een stukje mooier geworden.