De wereld op zijn kop:

🌍 Inkoopteams – bestaande uit projectleiders, inkopers, materiedeskundigen, bestekschrijvers, juristen, vertegenwoordigers van de afnemers etc. – die werken aan veel documentatie voor het uitschrijven van aanbestedingen.

versus

🌍 Aanbestedingsteams met projectleiders, bidmanagers, tekst- of EMVI schrijvers, juristen en/of calculators. Allemaal rollen die volop beschikken over kennis over hun domein. Voeg deze rollen samen en je hebt een aanbestedingsteam dat met elkaar urenlang de aanbestedingsdocumenten induikt, met elkaar afstemt en werkt binnen je offerte software aan een aanbod. Om vervolgens afgepeigerd bij de interviews te verschijnen.

Stel.. deze rollen worden vervangen door virtuele ‘agents’ die focussen op specialistische en repetitieve taken. Dan kun jij je voorbereiden op en shinen tijdens de dialoogfasen, interviews, presentaties en sessies waarin je uitlegt hoe je je huidige klanten helpt met oplossingen.

🕐 Tijdbesparend

💪 Kwaliteit verhogend

💰 Faalkosten reducerend

♥ Lekker efficiënt!

Datzelfde geldt voor inkoopteams. Dankzij AI inkoopteams neemt het aantal aanbestedingen dat in de markt wordt gezet toe. Goede reden om zelf ook efficiënter aan de slag te gaan.

Jouw eigen AI-tenderteam

Met de komst van AI komen er binnen de sales nieuwe rollen, nieuwe vaardigheden en nieuwe manieren van werken die ons allemaal uitdagen om het beste uit onszelf te halen. Je krijgt als het ware je eigen AI-assistenten om aan te sturen. Een team dat jou helpt met de minder leuke werkzaamheden bij aanbestedingen.

  • Hoe lekker als je AI-assistent alvast de stapel documenten analyseert 🔎 op relevante informatie, zoals eisen, voorwaarden en criteria;
  • Hoe fijn als je AI-assistent een samenvatting ✍ voor je maakt, waardoor je de essentie van de aanbesteding beter en sneller begrijpt;
  • Daarna genereert je AI-assistent vragen, op basis van de inhoud van alle documentatie, die jij vervolgens indient bij de inkopende partij;
  • Sterker nog, jouw AI-assistenten kunnen direct conceptversies van antwoorden opstellen, zodat het proces van het formuleren van reacties efficiënter wordt.
  • Laat je AI-assistent een analyse van concurrentie en markttrends 🔎 maken. Dat geeft jou inzicht in kansen en helpt bij het formuleren van de juiste strategie. Natuurlijk wel belangrijk dat jij de bronnen hiervoor aanbiedt.
  • Laat je AI-assistent alvast een conceptversie schrijven voor het voorstel. Dan hoef jij niet iedere keer het wiel opnieuw uit te vinden en kun je je focussen op de inhoud van de conceptversie. Je checkt deze tot in de puntjes en vult aan waar nodig. Vervolgens laat je je AI-assistent jouw werk weer checken op consistentie en volledigheid ✅. Menselijke fouten vist deze er zo uit en verhoogt de kwaliteit van je voorstel gegarandeerd.
  • Zelfs je planning en tijdsinschatting 🕙 kan je door jouw AI-assistent laten maken. Dankzij deze planning kun jij beter anticiperen op mijlpalen en risico’s.

Lijkt jou dat wel iets? Hoe sneller je er nu mee aan de slag gaat en de organisatie het domein specifiek aanleert, hoe sneller je voordeel hebt op de langere termijn. En als AI straks ook in jouw offerte software beschikbaar wordt, dan wordt het helemaal een feest.

Luister ook De Offerte Podcast podcast die Thijs en Saskia opnamen met Fedor Klinkenberg. Edwin is AI goeroe die samen met ChatGPT het boek “The personality Economy” schreef.