Terwijl je denkt dat je interessanter overkomt als je zakelijker – en dus wolliger – schrijft, laat wetenschappelijke literatuur zien dat je jezelf op betrouwbaarheid, sympathie, geloofwaardigheid en begrijpelijkheid onderuit haalt.

En omdat Human2Human het helemaal is op dit moment, pleiten wij ervoor dichtbij je spreektaal te blijven en je offertes in menselijke taal te schrijven.

❤️ Lees ook ons blog Geheim van persoonlijke aandacht met meer uitleg over Human2Human.

Dat sluit perfect aan bij de gesprekken die je met je toekomstige klant hebt gehad en de aandacht die je aan hem of haar hebt besteed. En je voorkomt dat je offerte te ingewikkeld wordt.

 

👉 Maak in je offerte de vertaalslag van wat de klant wil. Schrijf dit zo op dat de klant die ook voor zich ziet en zijn eigen woorden daarin herkent.

👉 Omschrijf duidelijk wat het voordeel is voor de klant. Wat is de reden dat de klant zijn geld aan jou gaat uitgeven? Tijdens je gesprek heb je dit als het goed is weten te ontfutselen. Benoem deze voordelen het liefst in de letterlijke woorden van je gesprekspartner. Hij of zij herkent zichzelf en merkt op dat je hebt geluisterd.

👉 Vergeet de lappen tekst over waar je goed in bent en je je onderscheidt van de markt. Maak gebruik van offerte software zodat je jezelf op een persoonlijke wijze kan presenteren met bijvoorbeeld een gepersonaliseerd filmpje. Het is tegenwoordig echt niet moeilijk meer om dit op te nemen. Het is allen buiten je comfortzone.

👉 Verwerk relevante referenties die passen bij het project van de klant. Maak je bijvoorbeeld websites en ben je in gesprek met een verzekeraar, laat dan referenties binnen deze branche zien. Een website van een bouwbedrijf spreekt dan veel minder aan. Maak je gebruik van offerte software dan leg je testimonials aan in de bibliotheek. Kwestie van aanvinken en ze staan in je offerte!

👉 Maak het leesbaar!

De kunst van het offertes schrijven

Eerder al plaatsten we een blog met schrijftips:

  1. Bepaal de tone of voice. Ga je tutoyeren of vousvoyeren? Tutoyeren gaat bijna altijd beter, dat is persoonlijker en leest prettiger. Maakt het gelijk wat menselijker.
  2. Wissel af qua zinslengte en gebruik gemiddeld 10-15 woorden per zin. Dan leest je tekst lekkerder weg.
  3. Voorkom wollig en inactief taalgebruik. Check altijd de verboden woorden lijst uit onze pdf die je daarbij helpt.
  4. Gebruik zo min mogelijk dubbele bijvoeglijke naamwoorden, zoals ‘onze zeer effectieve aanpak’. Schrijf liever: ‘onze effectieve aanpak’. Of nog beter: ‘aanpak’.
  5. Schrijf actief en to the point. Noem het beestje bij de naam.

 

De kunst van het offertes schrijven (PDF)

Meer tips? Download de pdf en leer de 5 randvoorwaarden voor winnende offertes, ontvang de verboden woordenlijst en meer waardevolle tips over effectief taalgebruik en hoe je vertelt waar je goed in bent, zonder op te scheppen.
Naam