Als makelaar wil je je tijd besteden van het verbinden van mensen met hun droomhuis, niet aan het verdrinken in papierwerk. Gelukkig wordt niemand blij van dikke papieren met lange teksten en nog langere opsommingen. Niet om te maken als makelaar, maar zeker niet voor consumenten om te lezen.

๐Ÿ’ก Tip van Flip

De nummer 1 tip van Funda voor het vergroten van je kansen op het binnenhalen van een opdracht is: maak je offerte visueel aantrekkelijk!

Jouw toekomstige klant checkt onderweg naar huis nog even haar e-mail en toevallig zit daar jouw offerte tussen. Prettig als deze mooi is vormgegeven. Helemaal fijn als de offerte leesbaar is op mobiel zonder in te zoomen en de klant deze snel kan scannen. Maak je gebruik van offerte software, dan weet je zeker dat je offerte op ieder scherm er goed uitziet. Je klant geeft met een druk op de knop akkoord vanaf de bank ๐Ÿ˜œ.

Tips voor makelaars een effectief en onderscheidende offerte voor makelaars

Hoe zorg je ervoor dat jouw offerte – al dan niet gemaakt in offerte software – er niet alleen goed uitziet, maar ook effectief en onderscheidend is? Gebruik onderstaande offertetips voor makelaar:

๐Ÿ’ฌ Maak een goede structuur Net zoals voor iedere offertemaker is het neerzetten van een goede structuur cruciaal. Daar wordt iedere lezer blij van. Geef altijd een overzicht van de inhoud, zodat je klant weet waar zij welke informatie kan vinden.

๐Ÿ“ Gebruik een overzichtelijke lay-out Hou altijd de manier waarop je zelf de krant of het je nieuwsapp leest. Je scant de koppen en begint met lezen bij het bericht dat jou het meest interessant lijkt. Maak dan ook goed gebruik van koppen, subkoppen en bullet points om je tekst lekker leesbaar te maken en je klant te helpen door de tekst te scannen.

๐Ÿค— Gebruik visuele elementen De lay-out van je offerte ziet er gelikt uit. Zet je teksten extra kracht bij met visuele elementen, zoals afbeeldingen, grafieken en tabellen. Ook emoticons doen het goed om je offerte net wat meer jeu te geven.

โ™ฅ Maak het persoonlijk Het verkopen van uw huis is een grote beslissing. Maak het daarom altijd persoonlijk en werk aan vertrouwen. Noem altijd de naam van je klant en omschrijf de specifieke behoeften en wensen. Schrijf letterlijk wat de klant aan je heeft verteld in je offerte, zodat de klant zichzelf herkent en inziet dat jij goed hebt geluister en het begrijpt. Ook als het gevoelig ligt. Denk bijvoorbeeld aan: โ€œGefeliciteerd met jullie gezinsuitbreiding! Omdat jullie een tweeling verwachten, groeien jullie letterlijk uit het huis waar jullie samen heel wat hebben opgebouwd.โ€ Of: Jullie hebben een vervelende tijd achter de rug. Ondanks de financiรซle tegenvallers is het nu tijd voor een ommekeer. We gaan jullie huis met een goede overwaarde verkopen, zodat jullie met een schone lei aan de toekomst kunnen beginnen.โ€

๐Ÿ†˜ Klanten komen met een probleemvraag bij je. Het belangrijkste van je offerte is dan ook de oplossing die je kan bieden. Van het bepalen van de prijs, het verkoopklaar maken en het verzorgen van de fotografie tot de bezichtigingen, onderhandelingen, ondertekenen en de overdracht. Omschrijf exact wat je gaat doen en wat dat kost en wat het voordeel van de klant is. Hoe concreter, hoe beter.

โœ’ Schrijf duidelijk en begrijpelijk Bankgarantie, akte van levering, passeren, afkoopwaarde, bouwkundig rapport, courtage. Als je al jaren in de makelaardij werkt dan is het makkelijk om te vervallen in jargon. Jouw klanten hebben daar alleen geen kaas van gegeten, dus schrijf lekker duidelijk en leg moeilijke termen uit. Vermijd lange lappen tekst en complexe zinnen. Ga voor korte zinnen, in duidelijke taal met positief taalgebruik.

๐Ÿ˜† Laat een aantal referenties van tevreden klanten zien Bouw vertrouwen op. Als je eerder huizen hebt verkocht in de wijk van je nieuwe klant, laat deze dan altijd in de referenties zien. Je laat zien dat je ervaring hebt met succesvolle verkopen in de betreffende buurt en dat anderen tevreden zijn met jouw aanpak. Grote kans dat ze deze referentie via via kennen of via via de ervaringen peilen.

๐Ÿ’ฐ Transparantie over prijs

Uiteindelijk draait de beslissing van de klant voor een groot deel om de prijs. Zorg er altijd voor dat je duidelijk bent over de waarde van je dienstverlening. Specificeer de verschillende onderdelen en biedt waar mogelijk optionele posten. Dat geeft klanten een gevoel van autonomie.

๐Ÿ“ฃ Call to action

Je zou het haast vergeten: de call-to-action. Jouw doel is dat je klant contact met je opneemt om jouw de opdracht te geven. Met een geldigheidsduur van je offerte zorg je dat je toekomstige klant urgentie voelt. Dit helpt bij het maken van een beslissing.

๐Ÿ’ก Tip van Flip

Vraagt de klant om korting? Heel goed. Je hebt beet. Je klant geeft aan interesse te hebben, maar is nog niet volledig overtuigd van je prijs. Dit is je kans om de waarde van je diensten opnieuw te benadrukken. Leg uit waarom je prijs eerlijk is en welke voordelen jouw diensten bieden. Dit helpt je om de discussie te verplaatsen van kosten naar de unieke voordelen van jouw diensten. Lees ook ons artikel โ€˜Help! De klant vraagt om kortingโ€™

Offerte net zo aantrekkelijk als het huis dat je verkoopt

Met deze offertetips voor makelaars in de hand kun jij als makelaar lekker je tijd besteden aan het verbinden van mensen met hun droomhuis, niet aan het verdrinken in papierwerk. Met de offertesoftware van Offri gaat het helemaal lekker snel. Je offerte is dan net zo uitnodigend als het huis dat je verkoopt. We hebben een mooie offertevoorbeeld voor je klaar staan. Doe er je voordeel mee.