In een offerte-aanvraag staat dat je potentiële klant een langdurige samenwerkingsrelatie wil aangaan. Een partnership voor de lange termijn. Alleen.. partnership en samenwerkingsrelatie zijn twee totaal verschillende begrippen.

Dankzij het kiezen van de juiste vorm van samenwerking kunnen zowel klanten als leveranciers optimaal profiteren van hun relatie. En daarvoor is het handig om een heldere definitie te hebben van deze samenwerkingsvormen. Dan zijn de verwachtingen voor beide partijen ook lekker duidelijk.

Partnership

Een partnership gaat verder dan een traditionele samenwerkingsrelatie. In een partnership:

👬 staan beide partijen zij aan zij,

💰 delen ze risico’s en beloningen;

🎯en werken ze gezamenlijk aan de lange termijn doelstellingen.

Het gaat om een gedeelde visie en gezamenlijke inzet om allebei succes te behalen. Dit type relatie vereist een diep begrip van elkaars bedrijfsvoering en een continue dialoog om elkaar te ondersteunen en te versterken.

Partners zijn vaak meer betrokken en gemotiveerd om innovatieve oplossingen te bieden. Ze kennen de klant goed en spelen proactief in op hun behoeften. Een partner biedt niet alleen ondersteuning bij de uitvoering van projecten, maar denkt ook mee over toekomstige ontwikkelingen en uitdagingen. Door de diepere relatie en het wederzijdse begrip werken partners vaak efficiënter met betere resultaten.

Voor leveranciers bieden partnerships vaak een stabiele inkomstenstroom, mede dankzij de langdurige contracten. Beide partijen kunnen profiteren van gezamenlijke groei en ontwikkeling, waarbij ze elkaar versterken en ondersteunen. Daarnaast kan een sterke partnerrelatie de reputatie van de leverancier verbeteren en nieuwe deuren openen.

Samenwerkingsrelatie

Een samenwerkingsrelatie daarentegen is meer transactioneel van aard. Het draait om het vervullen van specifieke taken of projecten zonder de diepere betrokkenheid en gedeelde verantwoordelijkheid die kenmerkend zijn voor een partnership. Voor:

  • projecten met een korte doorlooptijd kan een samenwerkingsrelatie voldoende zijn;
  • projecten waar specifieke expertise nodig is voor een enkel project, kan een samenwerkingsrelatie praktisch zijn zonder de noodzaak voor een langdurige betrokkenheid;

Soms kan een samenwerkingsrelatie kosteneffectiever zijn voor zowel de klant als de leverancier en wordt er vanuit kostenoverwegingen voor deze vorm van samenwerken gekozen.

Helder?

Een partnership gaat dus verder dan een samenwerkingsrelatie; het is samen lachen en samen huilen. Een partner geeft gevraagd en ongevraagd advies en heeft een gedeeld belang in het succes van de samenwerking. Dit gaat verder dan een goede leverancier zijn die voldoet aan de specificaties.

Waar een partnership kan leiden tot diepgaande samenwerking en gezamenlijke groei, biedt een samenwerkingsrelatie flexibiliteit en efficiëntie voor specifieke projecten. Het kiezen tussen een partnership en een samenwerkingsrelatie hangt dus af van de specifieke behoeften, doelen en omstandigheden van beide partijen.

Denk de volgende keer dus goed na als je in je verhaal iets opneemt over het opbouwen van een langdurige partnerschap. Mogelijk sluit een samenwerkingsrelatie veel beter aan. Desnoods definieer je in je offerte direct wat je hiermee bedoelt, zodat er geen verkeerde verwachtingen ontstaan.

Luister ook De Offerte Podcast podcast die Thijs en Saskia opnamen met Arjan van der Pijl. Arjan is teamleider inkoop bij de Kamer van Koophandel. Arjan heeft in zijn carrière al heel wat inschrijvingen voorbij zien komen en heeft nog veel meer tips voor je.