Als bedrijf of organisatie met trainers en coaches in dienst weet je dat de eerste indruk essentieel is. Niet alleen tijdens een sessie, maar ook bij het presenteren van een offerte. Net zoals je zorgvuldig je coachingprogramma’s samenstelt, moet je ook je offertes op een aantrekkelijke en professionele manier presenteren. In dit blog vind je tips om een offerte voor coaches en trainers te maken die overtuigen.

🏗️ Heldere structuur en overzichtelijke lay-out

Stap 1 is een duidelijke structuur en een overzichtelijke lay-out. Begin met een samenvatting van je aanbod zodat je klant direct begrijpt wat ze kunnen verwachten. Gebruik koppen, subkoppen en bullet points om de offerte leesbaar te maken. Het is net zoals een goed georganiseerde presentatie: de klant moet snel zien wat je aanbiedt en waar de belangrijkste informatie staat.

✍️ Schrijf duidelijk en begrijpelijk

Vermijd vakjargon en complexe termen die je klanten misschien niet begrijpen. Schrijf duidelijk en leg moeilijke begrippen uit. Gebruik korte, krachtige zinnen en een positieve toon. Je offerte moet begrijpelijk zijn voor iedereen, ongeacht hun kennis van coaching of training.

Biedt je bijvoorbeeld coaching met behulp van nlp-technieken aan, leg dan uit dat dit staat voor neuro linguïstisch programmeren, een (niet-wetenschappelijke) methode voor het veranderen van gevoel en gedrag waardoor je bijvoorbeeld effectiever kunt communiceren. Leg ook uit waarom deze vorm van coaching voor deze persoon of personen van waarde is.

🤝 Maak het persoonlijk en bouw vertrouwen op

Personaliseer je offerte door de naam van je klant te gebruiken en specifieke wensen en behoeften te benoemen die ze met jou hebben gedeeld. Dit laat zien dat je hebt geluisterd en hun situatie begrijpt. Ook voor terugkerende klanten is het belangrijk te benadrukken dat je hun behoeften kent en hen op maat gemaakte oplossingen biedt.

Bijvoorbeeld: “Je bent met het management hard aan het werk om het team nog meer met elkaar in verbinding te brengen. Een groeitraject waar jij en Marcel wel wat hulp bij kunnen gebruiken. Als we kijken naar de samenstelling van jullie team adviseren wij met de teamtraining Verbinding aan de slag te gaan. We leggen je in deze offerte exact uit wat we gaan doen en wat het jullie team oplevert.”

Coachees zijn altijd op zoek naar de juiste persoon om hen te helpen. Feitelijk ga je samen een professionele relatie aan. De coachee moet zich veilig en vertrouwd voelen en is daarvoor op zoek naar de juiste ‘klik’. Je scoort helemaal als je een persoonlijke video opneemt en in je offerte plaatst. Als die klikt, dan heb je beet.

Lees ook ons blog: Menselijkheid in offertes.

🎬 (Actie)foto’s en video’s

Gebruik foto’s en/of video’s van succesvolle trainingen, tevreden klanten, of inspirerende momenten tijdens je sessies. Dit maakt je offerte visueel aantrekkelijk en helpt bij een positieve emotionele reactie. Met foto’s en video’s maakt je klant alvast kennis met de coaches/trainers. Dit roept vertrouwen op en helpt om de verwachting te laten aansluiten bij de daadwerkelijke ervaring.

📸 Tip

Zorg voor professionele foto’s die de stijl en de sfeer van je trainingen goed weergeven. Denk aan licht, compositie en de boodschap die je met de beelden wilt overbrengen. Een fotograaf inhuren is geen overbodige luxe.

📅 Duidelijke beschrijving van je diensten

Beschrijf je diensten en programma’s gedetailleerd en aantrekkelijk. Geef je klant een duidelijk beeld van wat ze kunnen verwachten. Voeg relevante details toe zoals de duur van de sessies, methodes, en eventuele extra’s die je aanbiedt. Dit maakt je offerte concreet en helpt de klant bij het maken van een beslissing.

Toon je beste recensies

Laat zien dat anderen vertrouwen hebben in jouw diensten door je beste recensies te delen. Omschrijf – of laat je klanten omschrijven – wat jouw trainingen hebben gebracht en hoe zij de trainingen hebben ervaren. Dit bouwt vertrouwen op en geeft potentiële klanten een idee van de positieve ervaringen die anderen met jou hebben gehad.

💰 En dan.. de prijs

Iedere ontvanger van offertes wil duidelijkheid over de kosten. Vermijd verrassingen door transparant te zijn over je prijzen en wat ze precies omvatten. Specificeer de verschillende opties zodat je klant een weloverwogen keuze kan maken. Specificeer desnoods de uren die je nodig hebt voor voorbereidende werkzaamheden en de uren dat je daadwerkelijk de sessies geeft en eventuele nazorg.

📸 Tip

Voeg bijlagen toe met extra informatie zoals voorwaarden of aanvullende programma’s. Zo blijft je offerte overzichtelijk terwijl de klant toch alle benodigde details kan vinden.

📣 Call to action

Moedig je klant aan om contact met je op te nemen, een kennismakingsgesprek te plannen, of de offerte verder te bespreken. Vermeld je contactgegevens duidelijk zodat ze je makkelijk kunnen bereiken.

📸 Tip

Geef een geldigheidsduur aan je offerte om een gevoel van urgentie te creëren. Dit helpt de klant bij het nemen van een beslissing. Sluit altijd af met een krachtige call-to-action. Lees ook ons blog: 1 kamer beschikbaar, boek nu!

Maak je offertes net zo krachtig als je coaching

Met deze tips kun jij als coach of trainer of als bedrijf met coaches en trainers in dienst je energie richten op het bieden van waardevolle sessies in plaats van te veel tijd besteden aan administratief werk. Met behulp van offerte software kun je snel en efficiënt aantrekkelijke offertes voor coaches en trainers maken. Afbeeldingen, video’s, recencies en teksten die je vaker gebruikt laad je alvast in je bibliotheek, zodat je deze bij een volgende offerte kunt hergebruiken. Dat scheelt een hoop knip- en plakwerk!

We hebben alvast een offertevoorbeeld voor coaches en trainers voor je klaargezet. Gebruik het om meer klanten binnen te halen en je coachingpraktijk te laten groeien.

Heb je zelf nog tips voor het opstellen van offertes? Laat het ons weten via support@offri.nl.