Als creatief bureau weet je dat alles draait om de eerste indruk.

Tijdens je verkoopgesprek.

Tijdens je presentatie of pitch.

Zeker ook tijdens het lezen van je offerte!

Net zoals je zorgvuldig je creatieve concepten samenstelt, presenteer je ook je offerte op een creatieve manier in jouw stijl. In dit blog vind je offertetips speciaal voor creative agencies om een overtuigende en onderscheidende offerte te maken.

📐 Alles draait om vormgeving

Offertes van creative agencies draaien om het maken van indruk.

Dat begint bij vormgeving.

Net zoals een goed vormgegeven pitch of campagne.

Zorg dat je je creativiteit laat zien, zodat de klant letterlijk ziet wat hij krijgt. Het is al zoveel ‘lucht’ dat je probeert te verkopen. Zorg dat de verwachting schept, zoals je die ook waarmaakt tijdens een project. Als dit naadloos op elkaar aansluit, dan heb je een blije klant.

Maar let op.

We weten dat je creatief bent.

Sla niet door en hou je aan een duidelijke structuur. Gebruik koppen, subkoppen en bullet points om de offerte vervolgens leesbaar te maken.

🎬 Vertel je boodschap met beeld en geluid

Visuele elementen helpen om een positieve emotionele reactie op te roepen. Dat weet je als creative als geen ander. Maar pas je dat al toe in je offertes? Je kunt je echt onderscheiden als je met afbeeldingen en visuals je creatieve stijl en de sfeer van je projecten goed weergeeft. Of zelfs in een persoonlijke video. Als je gebruik maakt van offerte software dan voeg je dat gemakkelijk toe. Denk goed na over de boodschap die je met de beelden en/of video’s wilt overbrengen.

💡 Tip

Zet een vormgever in per offerte om te laten zien wat je als bureau kan. De vormgever kan referenties mooi vormgeven en daarbij de belangrijkste onderdelen voor je nieuwe klant uitlichten. Dat versterkt je verhaal enorm. Natuurlijk hangt het inzetten van een vormgever wel af van het bedrag van de begroting. Hoeveel is je nieuwe klant je waard?

✍️ Schrijf in de taal van je klant

Begin met een samenvatting van de vraag van de klant, de oplossing die jij daarvoor ziet en wat het de klant oplevert. De klant moet vervolgens snel kunnen zien wat je aanbiedt en waar de belangrijkste informatie staat.

Je offerte moet begrijpelijk zijn voor iedereen, ongeacht hun kennis van creatieve concepten of marketingstrategieën. Vermijd complexe termen die je klanten misschien niet begrijpen. Gebruik ze juist wel als je aanvoelt dat je klant dezelfde taal spreekt. Schrijf duidelijk en leg moeilijke begrippen uit. Gebruik korte, krachtige zinnen en een positieve toon.

🗂️ De kern: wat ga je nou precies doen?

Beschrijf je diensten en projecten tot in de puntjes. Geef je klant een duidelijk beeld van wat ze kunnen verwachten. Voeg relevante details toe zoals:

  • duur van de projecten;
  • verschillende fasen in het project;
  • methodes;
  • bandbreedtes voor drukwerk; en
  • eventuele extra’s die je aanbiedt.

Dit maakt je offerte concreet en helpt de klant bij het maken van een onderbouwde beslissing. Zorg er altijd voor dat de offerte begrijpelijk is voor alle beslissers. Ondersteun je plan van aanpak met visuele elementen en en hou je aan een duidelijke structuur.

Jij weet als geen ander mensen te overtuigen, dus doe dat vooral in je offerte ook. Alsof het een campagne is 😉

💡 Tip

Voeg bijlagen toe met extra informatie, zoals voorwaarden. Zo blijft je offerte overzichtelijk terwijl de klant toch alle benodigde details kan vinden.

Toon je beste recensies en bewijsmateriaal

Laat zien dat anderen vertrouwen hebben in jouw diensten door je beste projecten te delen die aansluiten bij de vraag van de klant. De tips hierboven omschrijft al hoe je je verhaal hiermee versterkt. Bouw vertrouwen op en licht vooral ook onderdelen uit die voor je nieuwe klant écht relevant zijn. In tegenstelling tot inschrijvingen voor aanbestedingen, kun je hier je meest imponerende projecten kiezen.

Lever ook bewijsmateriaal. Benoem de resultaten die je met deze projecten hebt behaald. Daarmee ben je extra overtuigend.

🎨 Maak het persoonlijk en bouw vertrouwen op

Personaliseer je offerte door de naam van je klant te gebruiken en specifieke wensen en behoeften te benoemen die ze met jou letterlijk hebben besproken. Dit laat zien dat je hebt geluisterd en hun situatie begrijpt. Ook voor terugkerende klanten is het belangrijk te benadrukken dat je hun behoeften kent en oplossingen biedt die resultaat leveren.

Bijvoorbeeld: “Het leerlingenaantal op jullie school blijft dalen. Tijd voor verandering. We werken met elkaar aan een creatieve campagne, waarmee we de school in de regio positief zichtbaar maken. Met Johan en Jusuf hebben we eerder al gesproken over de doelgroepen en waar deze zich bevinden. We starten met het maken van een actieplan op 1 A4’tje.”

En in het geval van een bestaande klant:

“Om campagnes creatief en fris te houden is het soms goed om te wisselen van bureau. Dat snappen we als geen ander. De kennis die Roy en ik hebben opgebouwd tijdens onze samenwerking is in onze ogen onmisbaar voor het raken van de juiste snaar bij jullie doelgroepen. Daarnaast vinden wij het een feestje om met jou, Wesley, Bonny en de rest van het team samen te werken. Jullie ook?”

💡 Tip

Zet gerust een copywriter in om je te laten zien wat je als bureau kan. De copywriter komt ook om de hoek kijken bij het maken van de campagne, dus waarom laat je in je offerte niet alvast zien wat je daarmee kan.

Lees ook ons blog: Menselijkheid in offertes.

💰 Investering en verwachte resultaten

Duidelijkheid over de kosten is essentieel. Vermijd verrassingen door transparant te zijn over je prijzen. Specificeer per onderdeel. Werk je met een uurtarief? Geef dan aan hoe je tot de ureninschatting bent gekomen, wat je uurtarief is en waar je in totaal op uitkomt. Werk je met offerte software dan voer je het aantal uren per onderdeel in en rekent de software automatisch de totaalkosten per onderdeel en de totale investering uit. Hoef je lekker niet meer met Excel te klooien.

Specificeer de verschillende opties zodat de klant een weloverwogen keuze kan maken. verwerk ook in je offerte wat het project de klant uiteindelijk gaat opleveren. Dat is vooraf moeilijk voorspelbaar, maar als professional kun je daar wel – op basis van ervaring – een uitspraak over doen. Dit, in combinatie met het bewijsmateriaal van eerdere projecten versterkt elkaar en werkt overtuigend.

Vergeet nooit een disclaimer mee te nemen, want je bent afhankelijk van externe factoren. Dan is bijsturen soms nodig. En wat kost dat dan? Zorg dat je elke vraag van de lezer beantwoordt.

📣 Call to action

Moedig je klant aan om contact met je op te nemen, een kennismakingsgesprek te plannen, of de offerte verder te bespreken. Vermeld je contactgegevens duidelijk zodat ze je makkelijk kunnen bereiken.

💡 Tip

Geef een geldigheidsduur aan je offerte om een gevoel van urgentie te creëren. Dit helpt de klant bij het nemen van een beslissing. Sluit altijd af met een krachtige call-to-action. Lees ook ons blog: 1 kamer beschikbaar, boek nu!

Lees ook ons blog: Help! De klant wil korting

Maak je offertes net zo krachtig als je creatieve concepten

Met deze offertetips voor creative agencies kun jij je energie richten op het bieden van geweldige projecten in plaats van te veel tijd besteden aan administratief werk. Met behulp van offerte software maak je snel en efficiënt je offertes. Vormgegeven onderdelen en standaardteksten voor verschillende onderdelen laad je alvast in je bibliotheek, zodat je deze bij een volgende offerte kunt hergebruiken. Dat scheelt een hoop knip- en plakwerk!

We hebben alvast een offertevoorbeeld voor creative agencies voor je klaargezet. Gebruik het om meer klanten binnen te halen en je creatieve bureau te laten groeien. Heb je zelf nog tips voor het opstellen van offertes? Laat het ons weten via support@offri.nl.