Ken je publiek.
Ga in gesprek met degene die uiteindelijk een klap op je offerte gaat geven.
Schrijf je offerte gericht op degene die beslist.
Heb je te maken met een DMU, dan wordt het al een stukje lastiger.
Je hebt dan te maken met verschillende rollen en type mensen.
Zorg ervoor dat je met het DMU om tafel zit, zodat je in ieder geval weet voor wie je je offerte schrijft.
Schrijf je in op een aanbesteding, dan zit je nog een level hoger.
Bij aanbestedingen heb je de uiteindelijke klant niet eens gesproken, maar wordt wel van je verwacht dat je op basis van documentatie een inschrijving doet die volledig aansluit.
Wie zijn nu de personen achter de aanbestedingsdocumenten? Oftwel: wie beslist?
Als je inschrijft op een aanbesteding, schrijf je je voorstel aan een mysterieus team van mensen. De enige waar je mogelijk iets van contact mee hebt is de procesbegeleider. Alleen deze persoon gaat helemaal niet over de inhoud, geeft geen oordeel en deelt geen punten uit.
💡 Tip!
Schrijf vooral voor de inhoudelijke experts. Laat zien dat je de opdrachtgever begrijpt in de context van wat er gevraagd wordt.
Dat betekent dat het team van inhoudelijke experts jouw doelgroep is. Wie dat zijn, wat ze in hun vrije tijd doen, hoe ze hun koffie drinken, welke schrijfstijl en vormgeving hen aanspreekt is voor jou een groot geheim. Wat je wel weet, is dat deze experts ook gewoon mensen zijn. En die vinden het prettig als jouw inschrijving:
🧐 de opbouw van de vraagstelling van de aanbesteding aanhoudt;
🧐 lekker wegleest met concrete teksten en in heldere en begrijpelijke taal;
🧐 er netjes en verzorgd uitziet, in een leesbaar lettertype en voldoende marges;
🧐 wordt onderbouwt met bewijsstukken die echt relevant zijn; en
🧐 een onderscheidend vermogen laat zien.
Bij inschrijvingen op aanbestedingen is het belangrijk dat je laat zien dat je de opdrachtgever begrijpt in de context van wat er gevraagd wordt. Veel inschrijvers hebben er bijvoorbeeld een handje van om hele verslagen te schrijven met een algemene organisatie inleiding. Daar scoor je geen punten mee. Je pakt wel lekker een egotrip voor jezelf.
Punt is: het gaat de experts erom dat jij de vraag hebt begrepen en met een goede oplossing komt.